Els municipis de la fruita dolça, els sindicats agraris i les organitzacions empresarials del sector reclamen respecte perquè, a les Terres de Lleida, “no n’hi ha cap mena de racisme”
11/06/2020
L’acte s’ha iniciat a les 10 del matí, s’ha celebrat al Camp de Futbol d’Alcarràs per tal de complir les mesures de seguretat a les quals obliga la pandèmia en curs i ha congregat representants municipals arribats des de totes les comarques fruiteres de la demarcació:
“Sóc alcalde d’Alcarràs, però avui parlo en nom de tot un territori i, per mi, és un honor veure aquest camp ple d’alcaldes i alcaldesses. Molts de vosaltres sou també pagesos i tots voleu estar dempeus ara que, de nou, tornen a ser moments difícils pel nostre sector. Avui toca defensar la dignitat perquè, de racisme n’hi ha en el món i s’ha de combatre però, si algun sector està lliure, és la pagesia, que fa ja anys ha dipositat la confiança en treballadors de totes les nacionalitats imaginables”, ha explicat Manel Ezquerra a un discurs consensuat per prop de vuitanta ajuntaments i els sindicats i les organitzacions agràries.
A continuació, i mitjançant la megafonia disposada al camp, s’ha permès escoltar a tots els presents les declaracions que, a un programa d’una televisió pública catalana, va realitzar fa uns dies Serigne Mamadou Keinde, qui es presenta com a portaveu de dues entitats: La veu de l’emigrant i Regularización Ya. A les seves declaracions, Keinde acusa els pagesos de “ningunejar” les persones treballadores temporeres i tractar-los “com a animals”. Aquestes declaracions, consideren els alcaldes dels municipis fructícoles, són del tot inacceptables i així s’ha destacat aquest dijous a Alcarràs:
“Demanem respecte per les nostres famílies, respecte pels nostres pobles i respecte per la nostra manera de ser i treballar. Aquí ningú no és més que ningú i ningú no ha de callar quan altres, els de sempre, menteixen, insulten, difamen i et demanen que t’agenollis i demanis perdó. Nosaltres no es ho mereixem això. Aquí, a les terres de Lleida, tenim clar que la convivència és essencial i la viabilitat de les nostres explotacions depèn d’unes persones treballadores a les quals les volem contentes i satisfetes”, ha indicat Ezquerra. Les xifres, ha destacat, donen la raó al sector: “fa anys que complim, En els darrers quatre anys, hi ha hagut cada any una mitjana de 100 inspeccions de treball que es tradueixen en més de 1.000 persones controlades i quasi bé totes tenien la documentació en regla. S’han obert únicament cada any uns quinze expedients i, la majoria, eren, a més a més, per falsedat documental pel que fa a la identitat del treballador. I això no hauria de ser imputable als pagesos”.
“A qui cal demanar perdó és als pagesos”
Ezquerra, en tant que portaveu avui dels municipis de la fruita dolça, ha posat en valor “l’exemple de convivència” que encarnen els pobles de les Terres de Lleida: “A Alcarràs, hi ha gent de 63 nacionalitats i la població immigrada representa un 38% del total. A la resta dels nostres pobles, succeeix el mateix. Oferim feina, oferim allotjament i, a qui ho vol, li oferim la possibilitat de desenvolupar aquí un projecte de vida i integrar-se aquí com a ciutadà amb tots els drets i obligacions”. Si a algú se l’hi ha de demanar perdó, consideren els municipis fructícoles, és als pagesos: “Ho ha haurien de fer els qui abusen dels preus del pagès i els qui escanyen les nostres centrals fruiteres i, també, els que prenen les decisions geopolítiques que no ens permeten competir en igualtat de drets amb països tercers. I els qui, especialment, han de demanar perdó, són tots els que aprofiten la pandèmia per intentar treure’n profit de les persones temporeres en benefici propi”, ha conclòs Manel Ezquerra.
35.000 contractes cada any
A continuació, i dins del torn obert de preguntes per la premsa, el president d’Asaja Lleida, Pere Roqué, ha parlat en nom de les organitzacions sindicals agràries i ha recordat el volum de feina que les empreses fructícoles generen a Ponent cada campanya: “són 35.000 contractes i un 85% de les persones contractades procedeixen d’altres països, molts d’ells de fora de la UE. Aquestes xifres són la millor mostra de que, a casa nostra, no n’hi ha cap mena de racisme o esclavisme”. Roqué ha recordat també que les persones que aquests dies dormen al carrer a Lleida no poden, en cap cas, ser considerades temporeres: “Són gent sense la documentació necessària per ser contractats i nosaltres, en cap cas podríem contractar-los. Hi ha un problema social, és cert, però els pagesos no som qui el pot solucionar”. Francesc Torres, el president d’Afrucat, també ha mostrat la seva indignació: “Tot plegat és indignant. Fins ara, no hem tingut problemes a l’hora de comercialitzar la fruita, però sí que hi ha persones que ens pregunten què està succeint”, ha assenyalat.
Visita a l’alberg de Torres de Segre
Un cop finalitzada la compareixença; els alcaldes i els representants empresarials i sindicals del sector s’han traslladat juntament amb els mitjans de comunicació fins Torres de Segre per conèixer l’alberg per temporers que gestiona el municipi d’aquesta localitat i que acull un centenar de persones temporeres durant la campanya.
Una vuitantena de municipis
L’acte d’avui, a més de per JARC, Asaja Lleida, Unió de Pagesos, Afrucat i la FCAC, ha estat recolzat pels consistoris d’Alcarràs Montoliu, Roselló, Seròs, Alfarràs, Alcoletge, Alfés, Soses, la Granja d’Escarp, Maials, Aitona, Vilanova de Bellpuig, Torrefarrera, Almacelles, Albatàrrec, Bell-lloc d’Urgell, artesa de Lleida, Massalcoreig, Benavent de Segrià, Ivars de Noguera, Torres de Segre, Castelldans, Vilanova de Segrià, Puigverd de Lleida, Gimenells i el Pla de la Font, La Portella. Sarroca de Lleida, Albesa, Corbins, Alguaire, Almenar, Torrelameu, Sunyer, Alpicat, Bellvís, Barbens, Bellpuig, Sudanell, Menàrguens, Granyena de les Garrigues, la Granadella, el Cogul, l’Albagés, Tarrés, Bovera, l’Espluga Calba, Torre-serona, Bellmunt d’Urgell, Penelles, el Soleràs, Juncosa, Térmens, les Borges Blanques, els Alamús, Gerb, Algerri, Vilanova de l’Aguda, Camarasa/Sant Llorenç de Montgai, Bellcaire, Os de Balaguer, Castelló de Farfanya, Mollerussa, Ivars d’Urgell, Tiurana, Vallfogona de Balaguer, la Sentiu de Sió, Foradada, Oliola, Cubells, Preixens, la Baronia de Rialb, Àger, Les Avellanes/Santa Linya, Vilanova de Meià, Cabanabona, el Vilosell, Bellaguarda, Palau d’Anglesola, Algerri, els Torms, Juneda i Vilanova de la Barca.